Montana


Land of the big sky
Montana 2001. Land of the big sky. I en mnd var jeg hos Mike Beck for undervisning. Mike Beck underviser i natural horsemanship. Natural horsemanship ble kjent etter filmen "The Horsewhisperer", på norsk "Hestehviskeren" med blandt andre Robert Redford og Scarlet Johanson. Boken som filmen bygger på er inspirert av en rekke hestehviskere som har lært det de kan av Bill og Tom Dorrance, og Ray Hunt. De mest kjente er kanskje Buck Brannaman som kom med en egen film i år: Buck, the movie. Leslie Desmond er kanskje den mest kjente i Norge. Hun kom til Norge sammen med Mike Beck. Forfatteren av boken kjenner alle disse hestehviskerne og skrev boken inspirert av deres arbeid.
Roy i farta
Jeg traff Mike på Karmøy, der han var og holdt et kurs. Jeg var skeptisk på forhånd til dette jeg hadde hørt om som kaltes horsemanship, men jeg ble straks overbevist av denne mannen om at dette var en god måte å trene hest på. På hestens premisser. Jeg var heldig. Jeg kom rett til kilden. Natural horsemanship er bare så bra som den som lærer det bort, og jeg var heldig. Mike var en dyktig hestekar og en dyktig lærer. Etter dette arrangerte jeg en mengde kurs med Mike Beck i Nordhordaland. I alt 8 ganger var jeg selv deltaker på hans kurs her. På bakgrunn av det arbeidet jeg gjorde med å sette opp kurs for ham så ble jeg invitert til å komme til Montana og delta gratis på et kurs med en annen sponsor fra Michigan. En del av min oppgave hos Mike var å ri til hesten Red (bildet under), en kveghest. En stor Quarter vallak. Vi lærte ham kommandoer for sidebevegelser, galloppfatning og litt sprang. Jeg lærte vel mest av oss to. Vi reiste også litt rundt i Montana og besøkte stedet der filmen ble laget, og mannen som lagde alt utstyret som ble brukt i filmen. Chas Weldon. Vi fikk låne hesten hans til kurset jeg deltok på. Over hopper jeg litt med hesten hans Roy.
Testing Red
Ut på tur. Erica, Mike og Karen med hestene. 
Herding cattle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar